Week van de werkstress! Hoe ga je om met gestreste flexwerkers als uitzendbureau?
Uit meerdere onderzoeken blijkt namelijk dat stress de reden van zo’n 50% van de ziekteverzuimgevallen is. Werkgevers weten dat het voorkomen van stress op de werkvloer van groot belang is voor de continuïteit van het bedrijf en een laag verzuimpercentage.
Wat kan jij er als uitzendbureau aan doen? En wat doet de opdrachtgever er aan om stress op de werkvloer te voorkomen? Hoe kun jij je als uitzendbureau inzetten om jouw flexwerkers te behoeden tegen stress en op wat voor signalen moet je letten?
De signalen
Als uitzendbureau zijn er een aantal signalen waar je op kunt letten om beginnende stress zoveel mogelijk te voorkomen. De signalen op een rij:
- Oververmoeidheid en concentratie verlies – de flexwerker vertoont regelmatig kenmerken van moeheid en afwezigheid tijdens het werk.
- Slordigheden op professioneel gebied – Het werk van je flexwerker bevat steeds meer fouten en slordigheden en ook worden deadlines en afspraken niet meer nageleefd.
- Hoge emoties tijdens het werk – Je flexwerker reageert steeds vaker en heftiger op een emotionele manier, waardoor er steeds minder professioneel gedrag wordt vertoond.
- Diverse lichamelijke pijntjes hier en daar – Vaak vertonen mensen die lijden aan stress lichamelijke klachten zoals hoofpijn, rug- of nekklachten, maag en darm klachten.
Bovenstaande lijdt vaak tot frequent ziekmelden. Frequent is meer dan 3x per jaar. Gemiddeld is de werkende Nederlander 1x per jaar ziek. Sinds de corona pandemie neemt dit echter wel toe.
Hoe er mee omgaan?
Als uitzendbureau is het van belang om de signalen snel te herkennen en, waar mogelijk, aan te pakken. Het is een open deur intrappen, maar de signalen herken je door regelmatig contact te hebben met de flexwerker én de opdrachtgever en dit punt bespreekbaar te maken door er naar te vragen. Als je een relatie hebt met de flexwerker en je kent hem / haar dan zal over stress praten geen probleem zijn.
Maak stress bespreekbaar, want hierdoor maak je het meteen ook behandelbaar. Vaak zijn gesprekken over de situatie al een hele goede eerste stap. De werknemer voelt zich gehoord en begrepen. Dit kan al een lastenverlichting zijn voor de werknemer. En regelmatig herkennen ze het zelf niet, want de oorzaak ligt in andere zaken volgens de flexwerker of de opdrachtgever.
Vervolgstappen
Naast op tijd signaleren en gesprekken met de werknemer is het zaak om te bespreken wat mogelijke vervolgstappen kunnen zijn. Hoe kan jij als uitzendbureau de stress zoveel mogelijk weghalen bij de werknemer? Is de stress voornamelijk op professioneel gebied of is het iets persoonlijks of in de familiare sfeer? Is het nodig om professionele hulp in te schakelen?
Als het werkaangelegenheid is, is het goed om snel met de opdrachtgever en de flexwerker om tafel te gaan over de situatie. Alle partijen zijn er bij gebaad dat er geen verzuim optreed, dus er is een gezamenlijk belang.
Organisaties zoals het Stress Centrum en het CSR bieden verschillende trainingen en cursussen aan om stress te minimaliseren. Het is aan te raden om als uitzendbureau een structureel plan te hebben om stress te voorkomen of behandelen bij de flexwerkers. Wanneer stress wordt besproken en er op de juiste manier naar wordt gehandeld, zal de impact van stress minder intens zijn dan wanneer er niet wordt ingegrepen.
Alleen daarom is het al goed dat er een week van de werkstress is!