Hoeveel geld heb je nodig voor het starten van een uitzendbureau?
Voor het starten van een eigen uitzendbureau heb je een startkapitaal nodig. Maar met welke kosten moet je rekening houden? Heb je een investeerder nodig of niet? We kunnen je alvast geruststellen; als je een eigen uitzendbureau wil beginnen, heb je geen hoog startkapitaal nodig. Het is wel zinvol om een ondernemingsplan op te stellen met een goede financiële onderbouwing.
Maak een plan
Voordat je begint met het starten van een uitzendbureau onderneming is een businessplan noodzakelijk. In dit plan leg je vast welke diensten je aanbiedt, waar je focus ligt, wie je klanten zijn, wat je doelen zijn en wat je verwachte omzet en winst is. Een businessplan dwingt je om keuzes te maken en goed voorbereid te starten. Onderdeel van het businessplan is een overzicht van je financiële situatie welke je vastlegt in een financiële onderbouwing. Deze informatie is niet alleen handig voor je zelf maar ook voor de bank en mogelijke andere investeerders.
De eerste noodzakelijke kosten
De eerste kosten die je maakt bij de start van je uitzendbureau maak je voor het openen van een zakelijke bankrekening en het inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Daarnaast moet je denken aan middelen die je nodig hebt zoals een laptop, telefoon, internet en andere bureaukosten. Dit zijn de eerste basisbehoeften om een uitzendbureau op te kunnen zetten. Je moet hierbij meteen al keuzes maken hoeveel kosten je hierin wilt investeren.
Als startende ondernemer wil je online zichtbaar zijn. Een website is onmisbaar voor een uitzendbureau. Net als een goed logo en een eigen huisstijl. Niet elk uitzendbureau begint met een website, maar het is wel aan te raden. Een uitzendbureau website is je digitale visitekaartje voor opdrachtgevers en flexwerkers. Voor je zakelijke website, logo en huisstijl kun je een professioneel bureau inschakelen. Hiervoor geldt ook; hoeveel kosten wil je hiervoor maken? Ben je handig op dit gebied, dan kun je eenvoudig zelf een website maken of een logo ontwerpen. Als je een website maakt of laat maken bedenk dan ook dat je een domeinnaam moet claimen en dat je website gehost moet worden zodat het daadwerkelijk online komt te staan. Ook voor alle digitale stappen betekent het dat je de kosten zelf in de hand hebt.
CRM- en abonnementskosten
Voor een eigen uitzendbureau heb je zo snel mogelijk een CRM-pakket nodig. In de CRM-software houd je alle contacten bij met klanten, sollicitanten en meer.
In het begin heb je misschien nog voldoende aan Exceloverzichten maar dit voldoet al snel niet meer. Je moet bijhouden wie je hebt gesproken, wat er nog in de pijplijn zit en wat ga je doen met contacten die je hebt gesproken?
Voor het starten van een uitzendbureau zijn verschillende CRM-pakketten beschikbaar. Flexsupport adviseert om te kiezen voor een CRM-pakket dat speciaal voor uitzendbureaus is gebouwd en welke je kunt koppelen aan je website. Het voordeel hiervan is dat je sollicitanten kunt matchen op vacatures en kandidaten kan publiceren op je website.
In de opstartfase is het goed om ook alvast na te denken over welke abonnementen je wilt afsluiten voor het werven van kandidaten. Denk aan een LinkedIn account en vacaturewebsites. Deze kosten kunnen al snel oplopen zeker als je meerdere vacatures wilt publiceren.
Werkgeverschap
Je hebt een lange to-do-lijst voor het starten van je uitzendbureau. Op deze lijst hoort ook te staan: werkgeverschap. Wil je zelf werkgever worden van je flexwerkers of kies je ervoor om dit uit te besteden. Je kunt dan kiezen voor een backoffice dienstverlener of een franchise organisatie.
Als je zelf werkgever wordt dan zijn je kosten hoog. Dit komt omdat je verzekeringen moet afsluiten en certificeringen nodig hebt voordat je kunt verlonen. En vergeet de belastingen niet. Daarnaast moet je veel voorfinancieren als je de salarissen van de flexwerkers gaat uitbetalen. Meestal heb je namelijk nog niet de betaling binnen van de factuur voor de gewerkte uren. Kies je voor deze opties dan heb je zeker een hoog startkapitaal nodig.
Kies je voor samenwerken met een uitzendbureau backoffice of een franchise organisatie dan heb je deze kosten niet. Deze organisaties hebben de nodige certificeringen en verzekeringen afgesloten wat jouw kosten bespaart. Ook is voor hen de voorfinanciering van salarissen en belastingen geen probleem omdat ze voldoende kapitaal hebben opgebouwd.
Samenwerken met een uitzendbureau backoffice of een franchise organisatie heeft als voordeel dat je maar een laag startkapitaal nodig hebt voor het starten van je eigen uitzendbureau. Een ander voordeel is dat je niet alles per se zelf hoeft te doen. Vaak werken ze al met een geschikt CRM-pakket dat je ook kunt gebruiken of ze hebben kant-en-klare websites zodat jij snel kan starten.
Meer informatie
Flexsupport is een backoffice dienstverlener voor uitzendbureaus en helpt bij het opstarten van een uitzendbureau. Voor meer info: www.flexsupport.nl