Benaderd door een recruiter? Let vooral hier op
In de huidige arbeidsmarkt ontvangen kandidaten soms onverwacht berichten van recruiters via LinkedIn of e-mail, zelfs als ze niet actief op zoek zijn naar ander werk. De ene ziet dat als welkom contact en de andere zit hier vaak niet op te wachten. Hoe dit wordt ervaren, verschilt dus per persoon. Het benaderen van kandidaten is echter gebruikelijk in de huidige arbeidsmarkt en niet per definitie een slechte of onnodige ontwikkeling. Echter wanneer je wordt benaderd door een recruiter, zijn er wel zaken waar je op kunt letten.
Is het gras groener?
Zelfs wanneer een kandidaat momenteel tevreden is in hun huidige baan, kan het de moeite waard zijn om in gesprek te gaan bij een benadering. Dit kan een nieuw perspectief bieden op carrièremogelijkheden, zoals meer verantwoordelijkheden, flexibelere werkuitvoering, verbeterde arbeidsvoorwaarden of een betere werksfeer. Een bericht van een recruiter kan de eerste stap zijn naar meer werkplezier.
Stel vragen
Het is echter van belang te beseffen dat niet elke recruiter even zorgvuldig te werk gaat bij het zoeken naar geschikte kandidaten. Indien de kandidaat nieuwsgierig is naar het aanbod, zijn de volgende vragen relevant:
- Naam van het bedrijf en een link naar de vacature
- Duidelijke functieomschrijving
- Locatie van het bedrijf + reisafstand en mogelijke vergoeding
- Is thuiswerken een optie?
- Salarisindicatie en overzicht van andere arbeidsvoorwaarden
Voel je niet verplicht
Kandidaten hebben het recht deze informatie op te vragen en zijn niet verplicht om via de recruiter in contact te komen met het bedrijf. Geef dus niet direct toestemming aan de recruiter om je als kandidaat voor te stellen voordat de bovengenoemde vragen zijn beantwoord. Je hebt namelijk het recht om persoonlijk contact op te nemen met het bedrijf.
Bereid je voor
Ontvangst van een aanbod geeft geen garantie op het verkrijgen van de baan, gezien andere kandidaten mogelijk ook benaderd zijn. Een goede voorbereiding op een sollicitatiegesprek is belangrijk. Dit omvat o.a. het goeddoornemen van de website en vacature, bekijken van LinkedIn-profielen van medewerkers van het bedrijf en het opstellen van relevante vragen voor de gesprekspartners tijdens het sollicitatiegesprek.