Belangrijke bijdrage van uitzendbranche aan integratie van nieuwkomers in Nederland
Uit de recente cijfers van de ABU Uitzendmonitor blijkt dat de uitzendbranche in Nederland in 2022 een belangrijke rol heeft gespeeld bij het aan het werk helpen van Oekraïense ontheemden en statushouders. Hoewel het aantal uitzendkrachten groeit ten opzichte van voorgaande jaren, blijft het nog onder het niveau van 2019. In 2022 waren er 1.030.463 mensen werkzaam als uitzendkracht. Deze cijfers benadrukken tevens het belang van uitzendwerk als opstap naar vast werk, aangezien 74% van de uitzendkrachten die naar een direct dienstverband doorstromen, hier minstens 6 maanden aaneengesloten werkt.
Intergratie van nieuwkomers
Uitzendwerk speelt een belangrijke rol in de integratie van nieuwkomers in ons land. In december 2022 werkten bijvoorbeeld 15.093 Oekraïense ontheemden als uitzendkracht, wat neerkomt op 35% van het totale aantal werkende Oekraïense ontheemden. Gemiddeld werken zij 30 uur per week, waarvan 35% meer dan 36 uur per week. De cijfers in de factsheet tonen aan dat de uitzendbranche laagdrempelig werk biedt aan mensen van 186 verschillende nationaliteiten. Ook voor statushouders blijkt uitzendwerk een effectieve weg naar werk. In 2022 vonden respectievelijk 8.721 Syriërs, 5.892 Somaliërs en 4.481 Eritreeërs werk via de uitzendbranche.
Opstap naar volgende baan
Uitzendwerk fungeert vaak als opstap naar een volgende baan. Van alle uitzendkrachten stroomde in 2022 10% door naar een vast dienstverband, 20% naar een tijdelijk dienstverband en 32% naar een volgende uitzendbaan. Ook blijft uitzendwerk belangrijk voor mensen met een uitkering, waarbij 26% van de personen die na de WW weer aan het werk gaan, dit via uitzendwerk doet. Uitzendwerk blijft een belangrijk wervingskanaal voor werkgevers. Van alle mensen die in 2022 in een direct dienstverband startten, had 9% kort daarvoor een uitzendbaan.
Bijdrage uitzendbranche integratie nieuwkomers
Om de integratie van nieuwkomers via uitzendwerk te bevorderen, kan de uitzendbranche zich richten op versterkte samenwerkingen met overheidsinstanties en maatschappelijke organisaties. Verder het verbeteren van toegankelijkheid door het aanbieden van taalonderwijs en trainingen en het creëren van een inclusieve werkomgeving. Daarnaast kunnen innovatieve oplossingen, zoals digitale platforms voor matching en online trainingen, bijdragen aan efficiëntie en flexibiliteit. Door te investeren in duurzame werkrelaties en doorstroom naar vaste dienstverbanden, kan de uitzendbranche haar rol als integratiemiddel versterken en haar positie op de arbeidsmarkt versterken.