Belastingdienst hervat handhaving op arbeidsrelaties zzp’ers vanaf 2025
De langverwachte herinvoering van de handhaving van de Wet DBA nadert snel. Vanaf 1 januari 2025 zal de Belastingdienst handhaving arbeidsrelaties hervatten van zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). Dit gebeurt om te beoordelen of deze relaties voldoen aan de criteria van zelfstandig ondernemerschap of eerder als dienstverband moeten gelden. In het laatste geval zal een werkgever of uitzendbureau verplicht zijn om loonheffingen af te dragen.
Richten op een bredere groep
Sinds enkele jaren geleden de invoering van het handhavingsmoratorium plaatsvond, heeft de Belastingdienst alleen werkgevers en uitzendbureaus aangepakt die als ‘kwaadwillend’ te boek stonden. Nu ze het moratorium opheft, zal de Belastingdienst haar handhavingsbeleid herzien en zich richten op een bredere groep. De Belastingdienst hervat handhaving arbeidsrelaties dus vooral om malafide uitzendbureaus aan te pakken en om te zorgen dat de ZZP’ers beschermd worden.
In voorbereiding op deze herinvoering heeft de Belastingdienst een handhavingsplan opgesteld, genaamd “Handhavingsplan arbeidsrelaties tranche 2024“. Dit plan, samen met de eerder gepubliceerde perspectiefnota, schetst hoe we de concrete stappen zullen nemen om het handhavingsproces vorm te geven.
Belastingdienst hervat handhaving arbeidsrelaties
De handhavingsstrategie van de Belastingdienst is gebaseerd op een 3-sporenbeleid:
- Actieve samenwerking met de markt, waarbij de nadruk ligt op het naleven van fiscale en sociale verzekeringsverplichtingen door werkgevers.
- Specifieke aandacht voor sectoren of arbeidsrelaties met een verhoogd risico op niet-naleving van wet- en regelgeving.
- De reguliere klantbehandeling houdt in dat alle partijen gelijk behandeld worden zonder voorinformatie.
Om dit beleid concreet vorm te geven, heeft de Belastingdienst een handhavingsmatrix opgesteld met diverse handhavingsinstrumenten. Deze zijn verdeeld over drie categorieën: informeren en attenderen, ondersteunen en faciliteren, en corrigeren en stimuleren.
Begonnen met gesprekken
Als eerste stap naar de implementatie van dit beleid is de Belastingdienst voorzichtig gestart met het voeren van gesprekken, onder meer met uitzendondernemers. Dit om knelpunten te identificeren, ondernemers te informeren en het handhavingsproces af te stemmen op de praktijkervaringen.