Nederlandse ondernemers zwaar getroffen door arbeidsmarktkrapte
Ruim een derde van de Nederlandse ondernemers kampt met krapte op de arbeidsmarkt. Dit blijkt uit de arbeidsmarktupdate van Randstad Groep Nederland over het tweede kwartaal. Vooral het tekort aan vakmensen belemmert de bedrijfsvoering. Het aantal onvervulde vacatures blijft historisch hoog, met 414.000 openstaande posities.
Arbeidsmarktkrapte treft ondernemers zwaar
Voor het eerst in twee jaar is het percentage bedrijven dat problemen ervaart door de krapte toegenomen vergeleken met het vorige kwartaal. De zakelijke dienstverlening wordt het hardst getroffen: meer dan de helft van de ondernemers in deze sector meldt personeelstekort. De arbeidsmarktkrapte treft ondernemers dus zwaar op dit moment.
Onvervulde vacatures blijven hoog
De arbeidsmarktupdate laat zien dat het aantal onvervulde vacatures nog steeds op een historisch hoog niveau blijft. In april 2022 werd de piek bereikt met ruim 500.000 vacatures. Hoewel dit aantal sindsdien is gedaald, zijn er momenteel nog steeds 414.000 openstaande posities.
Sectoren met de grootste tekorten
De grootste tekorten doen zich voor in de techniek, verkoop en marketing, en transport en logistiek. In de ICT is de vraag naar nieuw personeel het laagst. Deze sectorale verschillen benadrukken de uiteenlopende uitdagingen waarmee verschillende delen van de economie te maken hebben.
Meer vaste contracten door arbeidsmarktkrapte
De krapte op de arbeidsmarkt leidt er ook toe dat steeds meer werknemers een vast contract krijgen. Het totaal aantal vaste werknemers bedraagt nu 5,5 miljoen, terwijl er 2,7 miljoen flexwerkers zijn. Deze verschuiving kan deels worden toegeschreven aan de noodzaak voor bedrijven om personeel aan zich te binden in een krappe arbeidsmarkt.
Oplossingen voor de uitzendbranche
De uitzendbranche kan een belangrijke rol spelen bij het verzachten van deze krapte. Ze kunnen zich richten op het actief werven en opleiden van kandidaten voor de meest getroffen sectoren. Daarnaast kunnen uitzendbureaus bedrijven adviseren over het aanbieden van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden om personeel te behouden en nieuwe medewerkers aan te trekken. Het is ook belangrijk dat zij samenwerken met opleidingsinstituten om de kloof tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te verkleinen. In een tijd van toenemende arbeidsmarktkrapte, kunnen deze strategieën helpen om de negatieve impact op de bedrijfsvoering te minimaliseren en tegelijkertijd de werkgelegenheid te bevorderen.