Bedrijven streven naar gezondere werknemers
Terwijl grote bedrijven pronken met voordelen zoals gratis maaltijden, fitnessfaciliteiten en zelfs bedrijfszwembaden om hun personeel gezond en gelukkig te houden. Vragen veel MKB-bedrijven zich af hoe ze dit kunnen evenaren met beperktere middelen. Hoe zorgen zij ervoor dat hun medewerkers gezond blijven?
Eindeloze mogelijkheden bij Google
Bij Google lijken de mogelijkheden eindeloos: gratis maaltijden, een in-house dokter en zelfs een bedrijfszwembad zijn slechts enkele van de vele voorzieningen die worden aangeboden. Dichter bij huis biedt Albert Heijn-medewerkers korting op lokale sportscholen, terwijl Friesland Campina een uitgebreid ‘vitaliteitsprogramma’ heeft opgezet, inclusief gezondheidschecks en workshops over voeding en beweging.
Marges in de supermarktbranche te krap
Voor Frans Hemmelder, eigenaar van een Plus-supermarkt in Den Haag, lijken dergelijke initiatieven soms onbereikbaar. Met een klein team van 115 medewerkers, waarvan slechts een fractie in vaste dienst, zijn de marges in de supermarktbranche te krap voor dergelijke grootschalige gezondheidsprogramma’s. “Het zijn vooral de grote bedrijven die dergelijke gezondheidsinitiatieven kunnen faciliteren”, zegt Hemmelder. “Als MKB-ondernemer moet ik zelf het initiatief nemen. Als ik het niet doe, gebeurt er gewoon niets op dit gebied in mijn winkel.”
Hemmelder begrijpt de waarde van het gezond houden van zijn werknemers maar al te goed. In een omgeving waar medewerkers dagelijks zo’n tien kilometer afleggen aan stappen, is fysieke fitheid essentieel. Hij heeft enkele speciale maatregelen getroffen, waaronder een fietsplan en een voordeelkaart voor zijn personeel. Dit om hun gezondheid en welzijn te ondersteunen. Maar waarom al deze inspanningen? “Ze dragen bij aan de mentale en fysieke gezondheid van mijn medewerkers, wat weer van invloed is op hun prestaties”, legt Hemmelder uit. “Bovendien helpt het om personeel te behouden. Je wilt aantrekkelijk blijven als werkgever en verloop tegengaan.”
Bedrijven streven naar gezondere werknemers
Het belang van gezondheid op de werkvloer wordt ook erkend door andere werkgevers en uitzendbureaus. Uit een onderzoek onder 500 werkgevers blijkt dat veel bedrijven initiatieven aanbieden zoals sportfaciliteiten, stoppen-met-roken programma’s en stressmanagement workshops om het welzijn van hun werknemers te bevorderen. Bedrijven streven naar gezondere werknemers. Voor Dolf L’Ortye, medeoprichter van adviesbureau Summiteers, is het welzijn van zijn ruim 30 medewerkers een prioriteit. Het bureau biedt onder andere wekelijkse bootcamp-sessies en gratis fruit- en groentesnacks aan om de fysieke en mentale gezondheid te ondersteunen.
“In ons bedrijf zijn onze mensen onze belangrijkste troef”, zegt L’Ortye. “Onze hele business draait om scherpte, en daarbij helpt geestelijke rust en fysieke fitheid.” Terwijl grote bedrijven vaak de middelen hebben om uitgebreide gezondheidsprogramma’s aan te bieden, tonen initiatieven zoals die van Hemmelder en L’Ortye aan dat zelfs met beperkte middelen veel kan worden bereikt. Het besef dat gezonde werknemers cruciaal zijn voor het succes van een bedrijf, blijkt de drijvende kracht achter deze inspanningen te zijn.