Ingezonden nieuws

Bristol sluit Nederlandse winkels: 500 banen verdwenen

De Belgische Euro Shoe Group, eigenaar van de Bristol-keten, heeft aangekondigd alle 80 Nederlandse vestigingen te sluiten. Deze maatregel maakt deel uit van een ingrijpend herstructureringsplan. Algemeen directeur Elise Vanaudenhove meldde in de Belgische zakenkrant De Tijd dat hierdoor 500 banen verdwijnen.

Achtergrond en herstructureringsplan

Bristol kampte al enige tijd met financiële problemen. Vorig jaar berichtte RTL Z dat de keten te maken had met personeelsgebrek en tegenvallende resultaten, wat leidde tot de tijdelijke sluiting van enkele winkels. Twee maanden geleden vroeg Euro Shoe Group uitstel van betaling aan, waarna een saneringsplan werd opgesteld.

Volgens het saneringsplan zullen 72 van de 115 Belgische winkels een doorstart maken onder twee nieuwe eigenaren, terwijl de Nederlandse tak volledig verdwijnt. Vanaudenhove gaf aan dat de Nederlandse winkels afhankelijk zijn van de Belgische organisatie, die failliet zal gaan. Ze benadrukte dat er voor de Nederlandse winkels geen zelfstandige toekomst is.

Bristol sluit Nederlandse winkels

Bristol sluit Nederlandse winkels

De afgelopen maanden is het personeelsbestand van Bristol Nederland aanzienlijk afgenomen. Begin juni werkten er nog 650 mensen, maar dit aantal is inmiddels geslonken tot 300. Vanaudenhove meldde dat er al winkels zijn gesloten en dat medewerkers vrijwillig vertrekken.

Euro Shoe Group heeft ondanks meerdere verzoeken geen nadere toelichting gegeven op de situatie. Voor intercedenten en betrokkenen is het belangerijk om de ontwikkelingen rond Bristol nauwlettend te volgen. Dit aangezien de sluiting van de winkels en het verlies van banen gevolgen hebben voor de betrokken werknemers en de bredere arbeidsmarkt.

De sluiting van de Bristol-winkels in Nederland, met het verlies van 500 banen, zal de uitzendbranche beïnvloeden. Flexwerkers die hun baan verliezen, zullen mogelijk op zoek gaan naar nieuwe tijdelijke werkgelegenheid, wat de vraag naar de diensten van uitzendbureaus zal vergroten.

Gevolgen voor de uitzendbranche?

Uitzendbureaus kunnen zich richten op herplaatsing en omscholing van voormalig Bristol-personeel, door hen voor te bereiden op functies in sectoren met meer vraag, zoals logistiek of detailhandel. Daarnaast kunnen deze bureaus outplacement-diensten aanbieden om werknemers te begeleiden bij hun overgang naar nieuwe banen.

De verhoogde concurrentie onder werkzoekenden kan leiden tot aanpassingen in de tarieven van uitzendbureaus en de looneisen van werknemers. Dit biedt uitzendbureaus de kans om hun dienstverlening te diversifiëren en beter in te spelen op de behoeften van zowel werkzoekenden als bedrijven.

Deel dit bericht