De lange weg van ziekteverzuim
Ziekteverzuim van personeel kost bedrijven jaarlijks miljoenen euro’s. Ook in de uitzendbranche is het verzuimpercentage hoog. Hoe graag je het als uitzendbureau ook zou willen voorkomen, er valt vaak weinig tegen te doen tegen ziekte en verzuim. Er zijn signalen waar je op kan letten om de schade zo veel mogelijk te beperken. Maar puntje bij paaltje, ziek is ziek. Als uitzendbureau kan je een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van verzuim.
De cijfers
In het derde kwartaal van 2022 steeg het ziekteverzuim onder werknemers van bedrijven en overheid naar 5,0 procent. De gezondheids- en welzijnszorg blijkt met het meeste verzuim te maken. Dit vanwege de zeer hoge werkdruk, mede veroorzaakt door de schaarste aan werknemers in de zorg en de overbelasting tijdens én na de coronaperiode.
In de financiële dienstverlening is het ziekteverzuim over het algemeen het laagst. Ook is er een verschil tussen het MKB en middelgroot tot grote bedrijven. Dit is een logisch gevolg van het aantal werknemers dat een bedrijf in dienst heeft. Hoe meer personeel, hoe hoger het verzuim percentage is.
Verder geldt natuurlijk dat iedere werknemer een uniek persoon is en dus zijn of haar eigen redenen voor ziekte en dus voor verzuim kan hebben. Daarom wordt er vaak gesproken over de verschillende vormen van ziekteverzuim. Zo heb je wit verzuim, dit is een terechte ziekmelding en dus terecht verzuim. Spreken we over onterechte ziekmelding en verzuim, dan spreken we over zwart verzuim. Verder kan men nog spreken over kort en langdurig verzuim, psychisch of fysiek verzuim.
Het zit allemaal in je hoofd
Langdurig verzuim wordt steeds vaker veroorzaakt door psychische klachten. Denk aan werkstress en burn-out. Psychisch verzuim is zelfs beroepsziekte nummer 1 in de meeste branches. 65% van het verzuim in Nederland heeft zelfs een psychische oorzaak. Depressies, burn-out en overspannenheid, zijn de 3 grootste oorzaken van psychische klachten en dus psychisch verzuim. Uiteindelijk leiden deze psychische klachten later tot ook fysieke klachten. Het is dus als werkgever noodzakelijk om te letten op signalen van flexwerkers die klachten beginnen te vertonen.
Wat kan je als uitzendbureau doen en waar moet je op letten?
- Werkplezier
Er is geen beter middel tegen ziekteverzuim dan werkplezier. Wanneer iemand met plezier naar zijn of haar werk gaat, zal men zich minder snel ziek melden en minder last van psychische klachten door bijvoorbeeld stress krijgen dan een flexwerker die met tegenzin zijn werk verricht. Zorg dus dat je op de hoogte bent van de mate waarin je flexwerker zijn werk met plezier doet. - Werkdruk
Heeft jouw flexwerker teveel hooi op zijn of haar vork genomen? Dat kan de reden zijn waarom deze de laatste tijd zo uitgeblust over komt. Wees op de hoogte van de hoeveelheid aan werk dat jouw flexwerker op zijn of haar bord heeft. Dit kan de reden zijn waarom hij of zij de laatste tijd zo neerslachtig en oververmoeid over komt. - Veiligheid werkplek
Ook is de veiligheid op werk van groot belang. Een veilige werkplek betekent over het algemeen een kleinere kans op ongevallen en stress door angst. Wat weer betekent dat de kans op verzuim vele malen lager is dan wanneer dit niet het geval is. - Conflicten tussen flexwerkers
Gaan al jouw flexwerkers goed met elkaar om en zijn er vooral geen conflicten? Om werkplezier te bevorderen, helpt het wanneer er een prettige werksfeer is. Is dit niet het geval, door conflicten, grijp dan direct in. Doe je dit niet, dan kan dit leiden tot een angstcultuur. Dan ben je nog verder van huis. - Problemen thuis
Buiten conflicten op werk, kunnen er natuurlijk ook problemen thuis zijn bij je flexwerkers. Deze stress wordt van huis naar het werk overgebracht, wat uiteindelijk tot overspannenheid kan leiden. - Financiële problemen
Schulden kunnen ook leiden tot stress. Heeft jouw flexwerker schulden? Dan kan dit een reden zijn waarom de flexwerker veel uitgeput of vaak ziek is.
Van belang is dat jij als uitzendbureau goed op je flexwerkers moet letten. Alleen op die manier heb je een kans om ziekteverzuim enigszins voor te blijven of in te perken. Vaak begint het bij vermoeidheid en klagen over pijntjes zoals hoofdpijn of last van de rug of maag. Zorg dat je snel in actie komt en laat zien dat je betrokken bent bij je flexwerker. Maak regelmatig contact en geef duidelijk aan dat de flexwerker de ruimte heeft om altijd in gesprek te gaan over zijn of haar privé situatie.
Daarnaast kan het verstandig zijn om (preventief) een consult bij een ARBOarts aan te bieden of in te plannen. De ARBOarts kan helpen in het achterhalen wat de bron van de ziekte zou kunnen zijn. Je flexwerker kan met zijn of haar medische vragen naar de bedrijfsarts, zoals de Arbowet dat voorschrijft. Je flexwerker kan dan bij de arbodienst een afspraak maken of deze al in een situatie zit van verzuim of niet. Tijdig ingrijpen kan er voor zorgen dat het ziekteverzuim onnodig blijkt later.
Uiteindelijk geldt het spreekwoord: voorkomen is beter dan genezen. In dit geval letterlijk!