Ingezonden nieuws

Een naam bedenken voor je uitzendbureau

Wil je een eigen uitzendbureau starten? Dan moet je heel veel regelen. Een van die dingen is het bedenken van een naam. Maar hoe doe je dat eigenlijk een naam bedenken? En waar moet je rekening mee houden? In dit artikel lees je hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Doe het niet alleen

Je kunt natuurlijk voor jouw uitzendbureau zelf een naam bedenken. Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Maar vergeet niet om de feedback en input van mensen om je heen in je denkproces mee te nemen. De naam die jij in je hoofd hebt, vind je vriendin misschien heel apart, of je schoonvader kan hem niet uitspreken.

 

Out of the box denken

Om een bedrijfsnaam te kiezen kun je daarom het beste beginnen met een brainstormsessie. Vraag bekenden in je directe omgeving om met ideeën te komen en laat ze meedenken zodat je een naam vindt voor je uitzendbureau die bij je past, origineel is en weergeeft waar jouw uitzendbureau voor staat. Denk niet alleen aan vrienden en familie maar betrek er ook partijen bij met wie je wilt gaan samenwerken of wellicht heeft je websitebouwer een creatief idee.
Maak het uiteindelijk ook allemaal niet te groot of ingewikkeld. Een bedrijfsnaam is maar een naam. Uiteindelijk gaat het er om wat je doet.

Als je met het brainstormen begint, moet je er rekening houden mee houden dat een naam:

  • bij je past en origineel is
  • eenvoudig is om te onthouden
  • kort en kracht is
  • voor iedereen is uit te spreken
  • pakkend is en bij je past;
  • niet te trendy is maar ook over een paar jaar nog leuk is.
  • geen vreemde leestekens heeft
  • niet te frivool is, maar wel blijft hangen.

 

Afstrepen en een top 5

Het voordeel van een brainstormsessie is dat je een enorme lijst krijgt met opties waar je zelf waarschijnlijk nog niet aan had gedacht. Het nadeel is dat de keus misschien zo alleen maar moeilijker wordt. Maar het is juist de bedoeling dat je op deze manier alle mogelijk namen bij elkaar krijgt.
Vraag de mensen die met je meedenken uit de enorme lijst met namen een top 10 van bedrijfsnamen op te stellen die hen het meest aanspreken. Het zou mooi zijn als er een paar namen vaker door een persoon worden genoemd. Dat geeft aan dat het zeker een naam is die een kans maakt. Stel vervolgens zelf in alle rust een lijst samen van maximaal vijf namen waar je een keuze uit gaat maken.
Slaap er nog eens een paar nachten over. Nummer 3 die op je lijst staat valt zo vanzelf af want daar blijf je over twijfelen. Schrijf de namen die overblijven een paar keer op, spreek ze als je in de auto zit of onder de douche staat een paar keer hardop uit. Als het goed is ga je nu vanzelf ervaren of een van deze namen je meer of minder aanspreekt.

 

De naam voor jouw uitzendbureau

Tijd om de knoop door te hakken en definitieve keus te maken. Als het goed is ben je trots op deze naam voor je uitzendbureau en wil je het liefst al dat iedereen weet hoe je uitzendbureau gaat heten. Wacht nog even. Check nog een paar dingen voordat je je naam bekend maakt.

  • Je mag niet een bedrijfsnaam gebruiken die al in gebruik is. Kijk daarom via het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) of deze bedrijfsnaam nog vrij is.
  • Is de domeinnaam (internetadres) beschikbaar is. De domeinnaam heb je nodig voor je uitzendbureau website. Mocht de .nl al zijn vergeven dan kun je er eventueel voor kiezen om te gaan voor een org- of com-domeinnaam. Als je eventueel internationaal of veel Engelstalige klanten hebt, is een com-domeinnaam aan te raden.
    Om erachter te komen of een domeinnaam nog vrij is kun je via de Stichting Internet Domein Registratie (https://www.sidnl) checken of je gewenste domeinnaam beschikbaar is. Als het domein beschikbaar is ga je deze zo snel mogelijk registreren. Voor de registratie van je domein ben je ongeveer tussen de 3,95 euro en 15 euro per jaar kwijt. Hierin zitten ook de kosten voor de hosting.

 

Geen tijd

Ben je niet zo creatief of wil je zelf helemaal geen tijd stoppen in het bedenken van een naam voor je uitzendbureau? Dan is het altijd nog mogelijk om dit uit te besteden aan een ontwerpbureau. Een professioneel ontwerpbureau zal wel wat input vragen voor ze voor je aan de slag kunnen gaan. In een briefing geef je aan welke richting ze moeten denken. Wil je bijvoorbeeld wel of geen afkorting in de naam, zoek je iets heel speciaals of houd je meer van doe maar gewoon.
Als de briefing duidelijk is, gaat het ontwerpbureau ook eerst brainstormen met het team. Uit deze brainstorm worden twee of drie opties globaal uitgewerkt. Daarna worden de opties besproken, wordt een keus gemaakt en deze als concept uitgewerkt. Met een mooie presentatie krijg je de nieuwe naam te zien.
Heb je ook het maken van een passend logo en huisstijl bij het ontwerpbureau uitbesteed dan kunnen zij dit direct voor je doen, maar dat hoeft niet per se. Bedenk van tevoren goed wat je wel en niet wil uitbesteden. Want je moet er wel rekening mee houden dat je nog geen inkomsten hebt en dus eerst moet investeren. Calculeer dit in als je een begroting maakt als je het plan hebt om een eigen uitzendbureau te starten.

 

Registreren

De naam van je uitzendbureau is geboren. Er wordt gewerkt aan een huisstijl. Tijd voor de volgende stap: schrijf je nieuwe uitzendbureau in bij de KvK. Inschrijven bij de KvK is voor alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland verplicht. Op de website van de KvK wordt eenvoudig uitgelegd hoe het inschrijven werkt en ook wanneer je dit het beste kunt doen.