Eindejaarsdrukte bij uitzendbureaus: al klaar of nog genoeg te doen?
Het einde van het jaar nadert, en voor uitzendbureaus betekent dit niet alleen feestelijkheden, maar ook de nodige eindejaarsdrukte voor uitzendbureaus om alles in orde te maken voor de overgang naar het nieuwe jaar. Of je al in de feeststemming bent of niet, het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw uitzendbureau klaar is voor 2024. Dus: ben je al klaar of nog genoeg te doen?
Jaarafsluiting en de administratie
Het is tijd om de cijfers op een rijtje te krijgen. Heb je dit nog niet gedaan? Dan is het aan te raden dit als nog te doen. Zorg ervoor dat alle financiële administratie up-to-date is, verwerk openstaande facturen en betalingen, en maak een gedetailleerd overzicht van de financiële prestaties van het afgelopen jaar. Niets geeft meer gemoedsrust dan het nieuwe jaar beginnen met een helder financieel beeld en ook je boekhouder is er blij mee!
Niet alleen op financieel gebied moet alles kloppen. Je personeelsadministratie moet op orde zijn. Neem de tijd om een duidelijk overzicht te maken van al jouw flexkrachten. Regel alle nog niet afgewikkelde contractverlengingen of beëindigingen indien nodig en zorg ervoor dat je voldoet aan alle arbeidswetgeving en regelgeving. Denk hierbij ook aan de komende cao en wetswijzigingen per januari en de bijbehorende premiestijgingen. Tevens is er in veel cao’s weer een loonsverhoging en het wettelijk minimumloon stijgt weer. Dit is allemaal van invloed op je tarief! Verstandig dus om dit jaar alvast uit te zoeken én in te regelen om vervolgens te communiceren naar de flexkracht en de opdrachtgever.
Investeren in je uitzendbureau, flexwerker en jouw werving en selectiestrategie
Kijk vooruit en plan je wervingsactiviteiten voor het komende jaar. Bekijk en beoordeel de effectiviteit van je huidige wervingsstrategieën en pas ze aan waar nodig. Het aantrekken van het juiste talent begint met een goed doordachte en geoptimaliseerde wervingsaanpak. Dit kan dus ook van invloed zijn op je budget wat je hieraan besteed. Mocht dit teveel worden, dan kan je de uitzendbureau marketing natuurlijk uithanden geven aan specialisten op dat gebied.
Investeer daarnaast in je personeel door hun trainingsbehoeften te identificeren en, indien nodig, opleidingen te plannen voor het komende jaar. Een goed opgeleid team is niet alleen productiever, maar ook meer tevreden en betrokken. Houd verder jouw uitzendsoftware en andere systemen up-to-date. Overweeg desnoods upgrades of nieuwe functionaliteiten die jouw uitzendprocessen kunnen ontzorgen. Een goed werkend systeem, is de basis voor succes in een steeds veranderende uitzendbranche.
Budgetplanning
Maak een overzicht van jouw budget voor het komende jaar, rekening houdend met verwachte kostenstijgingen zoals hierboven omschreven en je inkomsten. Een goed doordacht budget, helpt jou namelijk om doelen te stellen voor jouw uitzendbureau en ervoor te zorgen dat je goed voorbereid bent op wat kan komen. Herken kansen voor klantenbehoud en leg de basis voor nieuwe klantrelaties. Tevreden klanten zijn immers de beste vertegenwoordigers voor je uitzendbureau.
Work hard? Play hard!
Last but not least, vergeet vooral niet om wat plezier te hebben tijdens de eindejaarsdrukte. Plan personeelsfeesten of bijeenkomsten om het jaar in stijl af te sluiten en iedereen te bedanken voor het samenwerken. Het is een geweldige manier om het teamgevoel te versterken, jou personeel, flexwerkers en/of opdrachtgevers te waarderen en samen vooruit te kijken naar het nieuwe jaar.
Wanneer je bovenstaande punten goed hebt geregeld, kan jij je in alle rust voorbereiden op de komende jaarwisseling. Zonder je druk te hoeven maken of je alles goed geregeld hebt.
Mocht je advies willen over de staat van jouw uitzendbureau? Dan kan je hier ondersteuning en advies vinden. Zo kan jij met jouw uitzendbureau zonder stress, het nieuwe jaar in.