Inspirerende dag op het Uitzendbureau Event 2023
Afgelopen donderdag, 2 november, vond het Uitzendbureau Event 2023, editie Noord, in Groningen plaats. Het evenement had als thema: het benaderen, binden en behouden van Generatie Z. Onze hoofdspreker Jos Ahlers en het Uitzendbureau debat tussen Alfred Nanninga en Lennart Datema boeiden en inspireerden de aanwezige bezoekers. Iedereen ging met nieuwe kennis en geïnspireerd weer naar huis.
Een interactieve en leerzame dag
Jos Ahlers deelde waardevolle inzichten over alle generaties en zoomde in op de unieke kenmerken van de digitale generatie Z. Jos vergeleek de diverse generaties met elkaar en zette de kenmerken van de generaties in perspectief van de tijd waarin ze opgroeiden. Die tijd en plaats bepalen je wereldbeeld en de grotere gemene delers en normen en waarden.
Goed om te weten dat iedere generatie uniek is en ook Gen Z een toffe generatie is om mee te werken. Dat is zo ondanks alle uitdaging waarvoor Gen Z de oudere generaties zetten. Die zien die uitdagingen of hun gedrag vaak als bedreiging, maar ook dat is van alle tijden. Iedere generatie zet de vorige generatie voor uitdagingen zo verteld de geschiedenis. De grote uitdaging voor de oudere generaties die nu vaak leiding geven aan organisaties is dat die vaak top-down zijn ingericht. Gen Z is een netwerkgeneratie en is meer van de diverse teams en niet zo van de hiërarchie. In werving is niet het salaris leidend, maar meer de arbeidsomstandigheden en de mix van collega’s. Arbeidsvoorwaarden zijn zeker belangrijk, maar daar kun je prima transparant over zijn, want dat doen de andere werkgevers ook of je kunt het online vinden wat je waart bent. Mooie eyeopeners voor de uitzendondernemers in de zaal!
Na de pauze hadden Alfred Nanninga van Next Novum en Lennart Datema van J&L Uitzenden een interactief debat over dit onderwerp. Zij belichten de praktijk van alle dag in de omgang met deze generatie. Tijdens dit debat betrokken de sprekers het aanwezige publiek in het gesprek. Ze konden vragen stellen en strategieën bespreken om Generatie Z te bereiken en te behouden.
Sfeervol Event
De sfeer tijdens het evenement was inspirerend en informeel. De organisatie moedigde bezoekers aan om ideeën te delen en gaf de gelegenheid om met elkaar te netwerken. Een aantal bezoekers wist te melden dat ze dankzij het Event een nieuwe kijk hebben gekregen op de strategieën die zijn normaalgesproken hanteren: “Bellen is met generatie z nauwelijks een optie meer. Ze worden liever benaderd via appjes. Daar moeten wij ons op aanpassen. Wij zijn nog te traditioneel daarin. Een mooie uitdaging!“, volgens Bouwprofs.
Andere professionals melden echter dat het hele Event één grote bevestiging was van wat zij dagelijks zien op de arbeidsmarkt. “Wij werken met verschillende generaties en alles wat wij vandaag hebben gehoord van Jos Ahlers en gezien hebben tijdens het Event, sluit volledig aan op wat wij op de arbeidsmarkt ervaren“, aldus Pro Students Uitzendbureau.