Kinderopvangpersoneel krijgt loonsverhoging en betere arbeidsvoorwaarden
Medewerkers in de kinderopvang kunnen in de tweede helft van dit jaar rekenen op een salarisverhoging. Verder ook op verbeterde secundaire arbeidsvoorwaarden. Deze maatregelen komen voort uit de noodzaak om de sector aantrekkelijker te maken en te houden. Dit is de reden waarom Kinderopvangpersoneel binnenkort loonsverhoging krijgt.
Groot verloop in medewerkers
Het gebrek aan personeel zorgt voor uitdagingen voor werkgevers, omdat jaarlijks duizenden medewerkers overstappen naar andere sectoren zoals zorg en onderwijs. Ramon Rikken, hoofdonderhandelaar van Brancheorganisatie Kinderopvang (BK), benadrukt het belang van een concurrerend pakket aan arbeidsvoorwaarden. Dit om het verloop naar andere sectoren te voorkomen. De nieuwe cao, die ingaat op 1 juli en geldt tot het einde van het jaar, omvat een verhoging van de eindejaarsuitkering met 1 procent en een structurele loonsverhoging van 1,5 procent in november.
Binnenkort loonsverhoging
Vorig jaar stegen de salarissen in de kinderopvang gemiddeld met 7,9 procent. Dit werd gevolgd door een verdere stijging van 4 procent in de eerste maanden van dit jaar. Naast loonsverhoging zijn er ook andere verbeteringen vastgesteld. Zo wordt de reiskostenvergoeding verhoogd van 14 naar 23 cent per kilometer, het maximale belastingvrije bedrag. Vanaf juli ontvangen stagiairs een stagevergoeding van minimaal 300 euro per maand bij een vijfdaagse werkweek, wat voorheen niet altijd het geval was.
Afschaffing extra roosterdag
De extra roosterdag voor personeel wordt afgeschaft, omdat werknemers deze als belastend ervaarden. Daarnaast wordt het rooster minimaal drie weken van tevoren bekendgemaakt in plaats van twee weken. Er zullen ook initiatieven worden genomen om het roosteren gezonder te maken. Deze afspraken worden beschouwd als een overgangs-cao, met een nieuwe arbeidsovereenkomst gepland voor 2025.
Kansen voor uitleners
Deze ontwikkelingen kunnen aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitzendbranche. Intercedenten kunnen hier namelijk op inspelen door hun aanbod aan te passen aan de veranderende behoeften in de kinderopvangsector. Dit kan onder meer inhouden dat ze zich richten op het werven en behouden van gekwalificeerd personeel voor kinderopvangorganisaties. Ook kunnen ze adviseren over arbeidsvoorwaarden en het opstellen van flexibele werkschema’s om tegemoet te komen aan de vraag vanuit de sector.
Praktische stappen
Ook kunnen ze, in de huidige situatie in de kinderopvangsector, verschillende praktische stappen ondernemen om te ondersteunen bij het aanpakken van het personeelstekort en het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden. Ze kunnen zich bijvoorbeeld richten op het werven en selecteren van geschikte kandidaten voor kinderopvangorganisaties door actief op zoek te gaan naar gekwalificeerd personeel en zorgvuldige selectieprocedures toe te passen.
Adviserende rol
Daarnaast kunnen intercedenten dienen als adviseurs, voor zowel werkgevers als werknemers. Waarbij ze ondersteuning bieden bij het opstellen van aantrekkelijke arbeidsvoorwaardenpakketten en het adviseren over flexibele werkschema’s. Tot slot kunnen intercedenten een rol spelen bij het ondersteunen van opleiding en ontwikkeling binnen de sector door informatie te verstrekken over relevante trainingen en cursussen. Verder kunnen ze het faciliteren van opleidingsmogelijkheden voor zowel nieuwe als bestaande medewerkers opzich nemen.