Ingezonden nieuws

Ondernemen in de uitzendbranche: Ellen van Hierden

Ellen van Hierden, Directeur en eigenaar van artra, maakt graag iedereen iedere dag steeds een beetje slimmer en beter. Een kwaliteit die goed past bij een organisatie als artra. In dit interview lees je waarom.

Interview Ellen van Hierden

Ellen van Hierden (Directeur artra)

“ Iedereen iedere dag een beetje slimmer en beter maken.”

 

Ben je altijd in de uitzendbranche werkzaam geweest?

“Nee, ik ben opgeleid als docent voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen. Ik heb pedagogiek en orthopedagogiek gestudeerd. Aansluitend heb ik in het (speciaal) onderwijs gewerkt. Daarna ben ik bij een uitzender gaan werken en heb ik naast mijn baan bedrijfskunde gestudeerd. In de drie jaar die ik werkzaam was binnen de flexbranche, heb ik verschillende functies vervuld. Uiteindelijk ben ik bij Randstad opleidingscentrum terecht gekomen waar mijn ervaring met arbeidsmarktbemiddeling en het opleiden echt samen kwam.”

 

Hoe ben je directeur van artra geworden?

“In 2011 werd ik gevraagd of ik een trainingsbureau wilde kopen. Ik had destijds zelf ook al een trainingsbureau, dat was Trecens. 2011 was net als 2020 een uitdagend jaar, dus een overname had ik op dat moment niet echt op mijn vizier. Maar toen ik hoorde dat het artra was heb ik geen moment getwijfeld en heb ik de stap gezet!”

 

Wat is en wat doet artra precies?

“artra is de kennishouder van de branche. Wij werken voor een groot deel van de uitzendbranche en verzorgen trainingen, opleidingen, masterclasses, kennis- en inspiratiesessies. Dit doen we voor mensen die bij een uitzend- of detacheringsbureau werken. We richten ons in de basis niet op de flexwerkers maar trainen juist de vaste medewerkers. Functies waar je dan aan kunt denken zijn intercedenten, uitzendprofessionals, recruiters, fieldmanagers, vestigingsmanagers en regiomanagers. Wij helpen deze professionals stappen maken door kennis en vaardigheden toe te voegen, maar ook door nieuwe inzichten te geven. Ik zie artra echt als een carrière versneller.”

 

Hoe is artra ontstaan?

“artra is onder de naam Stichting Beroepsopleiding Uitzendbranche in 1978 jaar opgericht op initiatief van de ABU. Zij maakten zich sterk om het kennisniveau in de uitzendbranche te bevorderen. In het eerste jaar deden 178 cursisten mee en tegenwoordig hebben wij meer dan 15.000 cursisten. Met de overname van 2011 is artra totaal onafhankelijk geworden en werken we met alle brancheorganisaties en opdrachtgevers samen.”

 

Wat vinden jullie belangrijk aan het ondersteunen van de loopbanen van uitzendprofessionals specifiek?

“Uitzendprofessionals zijn belangrijk omdat zij mensen aan werk helpen. Arbeid vormt naar mijn mening het fundament voor geluk, stabiliteit en identiteit. Wanneer je iemand vraagt “Wat doe je in het leven?” dan spreek je vaak meteen over je carrière. En juist deze uitzendprofessionals helpen mensen aan de eerste of volgende stap in deze carrière. Op die manier ondersteunen ze mensen in hun groei en zelfstandigheid. Dat vind ik heel belangrijk.”

 

Welke soort bedrijfscultuur heerst er bij artra?

“Working with a smile! We werken hard en nemen ons vak serieus. We voelen de verantwoordelijkheid om het goed te doen en iedereen adequaat op te leiden en goed voor te lichten. Daarnaast zijn we ook heel open naar elkaar en hebben het gezellig. We stimuleren openheid: in mijn ogen betekent dit dat je jezelf naar anderen kunt en durft uit te spreken.

Niet te onderschatten vind ik verder de fysieke en mentale gezondheid. We gaan het gesprek aan wanneer wij ons zorgen maken om een collega. Daarnaast staat, als trainingsbureau, ontwikkeling centraal. Ons salesteam wordt bijvoorbeeld elke maand getraind.”

 

Wat vind je het leukste aan werken bij artra?

“Iedereen iedere dag een beetje slimmer en beter maken. Medewerkers, klanten, freelancers het maakt niet uit wie dat is. Iedereen iedere dag onze klanten en haar medewerkers een stukje laten groeien. Dat vind ik het leukste aan werken bij arta. Stilstaan is achteruitgang.”

 

Waar ben je trots op?

“Ik ben heel trots op de groei die we hebben weten te realiseren. En op hoe we bekend staan in de markt, hoe klanten ons vertrouwen én wij mee mogen bouwen aan hun dromen. Niet te vergeten ben ik trots op de veerkracht die we met elkaar hebben en de manier waarop we onze klanten weten te bedienen.”

 

Zijn er grote projecten waar je iets over kunt vertellen?

“In 2021 zijn we gestart met Slim starten. Een groot project met onze klanten om nieuwe intercedenten en recruiters op te leiden. Een traject waarin wij hebben samengewerkt met het UWV en de Nederlandse gemeentes. Dit project is op verschillende plekken uitgegroeid tot een continue samenwerking. Verder maken we ons samen met het SEU en de ABU hard voor permanente educatie. Hierbij denken we met elkaar na over hoe we de kennis en inzichten van medewerkers kunnen borgen en vergroten. Binnenkort starten we met OP-STAP, een korte en krachtige leergang voor startende uitzendondernemers. Wat mooi is, is dat zij dit voor 80% met het STAP-budget kunnen financieren.

En last but not least: de Academy for Recruitment. Dit is uitgegroeid van een project tot een nieuwe organisatie met een geheel nieuwe klantengroep en producten.”

 

Wat is jouw toekomstvisie voor artra?

“Iemand vroeg mij laatst of de uitzendbranche niet overbodig wordt, ik denk van niet. Het landschap verandert misschien en wellicht gaan we in een andere vorm verder. Maar werk zoeken los je niet alleen maar digitaal op. Er is natuurlijk een grote toegevoegde waarde in ‘tech’, maar ik denk dat ook ‘touch’, een stukje menselijkheid, belangrijk blijft binnen de uitzendbranche.

De rol van artra zie ik hierin als meebewegen op de technologische- en juridische ontwikkelingen. Vervolgens maken we de vertaalslag naar voor de branche in ‘wat kan ik er mee’. We maken wetgeving begrijpelijk en blijven iedereen ondersteunen in (nieuwe) kennis en vaardigheden. We denken en dromen mee.

Daarnaast helpen we organisaties de volgende stap te zetten. De professionals van artra laten iedereen groeien en maken je slimmer. Dat is niet statisch, als de technologie groeit, dan groeien wij mee. Dat is hoe ik de toekomst van artra zie.”

 

Heb je nog tips voor uitzendondernemers in Nederland?

“Start je als uitzendondernemer, denk dan goed na over je propositie en over de rol die je wilt spelen. Heb een verhaal, zorg dat je toegevoegde waarde geeft. Beweeg mee, ontwikkel mee en trek de broek aan die je past. Zorg dat je aansluit op de doelgroep waar jij bij past en die bij jou past.

En ken je verantwoordelijkheid, onderschat de wetgeving en de toekomst hiervan niet. Zorg dat je ‘het huis’ op orde hebt.”

Interview: Marius Hoornweg van Rij

 

Lees ook: Ondernemen in de uitzendbranche: Marcel Reijmers

Deel dit bericht