Ingezonden nieuws

7 strategieën voor recruitment marketing in een krappe arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt is momenteel uitdagend en krap. Er zijn op dit moment meer vacatures, maar steeds minder geschikte kandidaten. Dit maakt het moeilijker om goede flexwerker te vinden. Uitzend- en detacheringsbureaus moeten hun marketingstrategieën verbeteren om succesvol te blijven in de huidige arbeidsmarkt. In dit artikel benoemen we een aantal strategiën die hierbij kunnen helpen.

Verhoog je online zichtbaarheid

Veel mensen zoeken tegenwoordig vooral online naar werk. Zorg ervoor dat jouw vacatures goed vindbaar zijn op het internet. Dit is een open deur intrappen, maar we zien heel veel slecht beschreven vacatures online staan. Gebruik zoekwoorden die flexwerkers gebruiken bij het zoeken naar werk en pas je vacaturetitels en -teksten hierop aan. Dit helpt om je vacatures beter zichtbaar en vindbaar te maken. Probeer de titels en teksten zo gericht mogelijk te schrijven, met jouw beoogde doelgroep in gedachten. Zorg dat de tekst zo aantrekkelijk is dat je zelf ook zin krijgt om te solliciteren.

Maak je website beter

Een gebruiksvriendelijke uitzendbureau website is belangrijk. Zorg ervoor dat je site goed werkt op smartphones, snel laadt en duidelijk laat zien wat jouw bureau te bieden heeft. Doe je dit niet, dan zal Google of een andere searchwebsite, jouw website als minder relevant beoordelen. Je valt dus minder op en zult niet snel getoond worden. Mocht dit teveel werk zijn, overweeg dan om een professional uitzendsoftware leverancier in te schakelen voor hulp bij het verbeteren van je website. Vergeet niet om knoppen toe te voegen waarmee bezoekers makkelijk kunnen solliciteren.

Strategieën voor recruitment marketing

Investeer in online adverteren

Online advertenties kunnen helpen om nieuwe kandidaten te bereiken. Gebruik platforms zoals Google Ads en LinkedIn om jouw advertenties te plaatsen. Ook zijn branche websites een goede optie om op te adverteren. Maak aantrekkelijke advertenties en test verschillende versies om te zien welke het beste werkt. Pas je advertenties aan op basis van de resultaten.

Schrijf duidelijke vacatureteksten

Kandidaten haken vaak af bij lange en ingewikkelde vacatureteksten. Zorg ervoor dat je teksten kort en duidelijk zijn, met belangrijke informatie over de functie en het bedrijf. Dit verhoogt de kans dat mensen solliciteren. Iets waar kandidaten veel naar kijken zijn zaken zoals salaris indicatie, secundaire voorwaarden en de bedrijfscultuur. Generatie Z vindt het daarnaast ook belangrijk wat het bedrijf doet aan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. En dat dan niet alleen op papier, maar ook in cultuur. Benoem dit!

Analyseer je resultaten

Bekijk de data om te zien hoe goed je marketinginspanningen zijn. Gebruik tools zoals Google Analytics om te zien hoeveel mensen je website bezoeken en hoe veel sollicitaties binnenkomen. Gebruik deze informatie om je marketingstrategie te verbeteren. Want zoals de oude gezegde zegt “Meten is weten”.

Strategieën voor recruitment marketing

Kies een sterke bedrijfsnaam

Een goede, unieke naam helpt je uitzendbureau opvallen. Zorg voor een naam met logo die makkelijk te onthouden zijn en laat zien wat je bureau bijzonder maakt. Verzamel positieve ervaringen van jouw kandidaten en bied extra voordelen zoals flexibele werktijden om je imago te versterken. Veel sollicitanten tegenwoordig zijn erg begaan met het imago van een bedrijf, zorg dus dat deze zo goed mogelijk is.

Wees creatief en onderscheidend

Bied extra’s aan de flexwerkers zoals hogere salarissen of opleidingsmogelijkheden om je te onderscheiden van anderen. Probeer ook nieuwe manieren om vacatures te promoten, zoals social media campagnes met je medewerkers, open hiring of game-based assessments om meer kandidaten te trekken. Gezien de huidige krapte is het een goed idee om outside the box te denken om zo meer kandidaten te werven.

Strategieën voor recruitment marketing

Overweeg uitbesteding van marketing

Veel uitzendbureaus vinden het moeilijk om marketing en dagelijkse taken tegelijk te doen. Denk daarom eraan om je marketing uit te besteden aan een specialist zoals Flexupdate. Wij bieden maatwerkoplossingen om je zichtbaarheid te vergroten en je wervingsinspanningen te verbeteren. Ontdek hoe wij je kunnen helpen.

Deel dit bericht