Unilever schrapt 7500 banen en wil van ijsmerken af
De wereldwijde levensmiddelenreus Unilever maakt onlangs bekend dat het zo’n 7500 banen zal schrappen als onderdeel van een grootschalige herstructurering. Vorig jaar liet het Britse bedrijf al weten dat een aantal merken zou worden stopgezet. Momenteel zijn er ongeveer 127.000 werknemers werkzaam bij Unilever.
Unilever schrapt 7500 banen
Naast het schrappen van banen, zet Unilever zijn ijsdivisie te koop, waaronder bekende merken als Ola, Magnum, Hertog en Ben & Jerry’s vallen. De meest waarschijnlijke optie is dat deze divisie naar de beurs wordt gebracht.
Volgens Hein Schumacher, de Nederlandse CEO van het Britse bedrijf, past de productie en verkoop van ijs niet langer bij de kernactiviteiten van Unilever. “IJs is een diepvriesproduct, wat een compleet ander businessmodel vereist dan bijvoorbeeld persoonlijke verzorging of wasmiddelen.”
Daarnaast is de verkoop van ijs sterk afhankelijk van het weer, wat niet goed aansluit bij de rest van het bedrijf. Unilever wil zich voortaan concentreren op merken die wereldwijd sterk en schaalbaar zijn, met een focus op voeding. Eerder stootte Unilever al zijn theedivisie af.
Beursgang voor ijsdivisie
Unilever is van plan om de ijsactiviteiten als zelfstandige onderneming naar de beurs te brengen. “Dat is op dit moment de meest waarschijnlijke route,” aldus de topman. Of deze beursgang in Nederland zal plaatsvinden, blijft nog onzeker. Schumacher houdt alle opties open. “We moeten rekening houden met het vestigingsklimaat, de wet- en regelgeving, en wat het meest waardevol is voor de aandeelhouders.” Wat betreft de locatie van het hoofdkantoor van het nieuwe ijsbedrijf blijft het nog onduidelijk. “Ik wil hier op dit moment absoluut niet over speculeren. Het is nog te vroeg voor dergelijke beslissingen.”
Wel is duidelijk dat de ijsfabriek in Hellendoorn zal worden overgedragen aan het nieuwe bedrijf. “Onze ijsactiviteiten hebben altijd vanuit Nederland geopereerd, dat is historisch zo gegroeid. Hellendoorn speelt een cruciale rol in het Europese ijsnetwerk van Unilever.” In Hellendoorn worden onder andere de ijsproducten van Ben & Jerry’s geproduceerd, naast de Unilever-fabriek in Breda van De Vegetarische Slager.
Kansen voor de uitzendbranche
Deze aankondiging van Unilever zal hoogstwaarschijnlijk gevolgen hebben voor de uitzendbranche. Unilever schrapt 7500 banen, daardoor wordt de vraag naar flexibel personeel verminderd. Uitzendbureaus zullen zich moeten aanpassen aan deze veranderingen door zich te richten op andere sectoren of door te investeren in omscholingstrajecten voor werknemers die hun baan verliezen. Daarnaast zullen ze hun wervingsstrategieën moeten herzien om aan te sluiten bij de behoeften van bedrijven die groeien in sectoren die niet worden beïnvloed door de herstructurering van Unilever.