Vrouw ontslagen na ontdekking tweede baan
Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een vrouw die daar 33 jaar werkte, op staande voet ontslagen toen ze ontdekten dat ze elders ook een voltijdse baan had. De rechtbank Den Haag heeft het ontslag goedgekeurd en daarmee haar claim voor een ontslagvergoeding van ruim 32.000 euro afgewezen.
Geen aanspraak op ontslagvergoeding
De vrouw was sinds 1990 in dienst bij het ministerie, waar ze laatstelijk 28 uur per week werkte als managementondersteuner bij de hoofddirectie postennet. Na een periode van ziekte in 2022 hervatte zij begin 2023 haar werk. In december 2023 bleek dat de vrouw ook werkzaam was bij een kennisorganisatie in Brussel. Toen haar werkgever hierover contact opnam met deze organisatie, bevestigde de vrouw haar betrokkenheid. Tijdens een daaropvolgend gesprek gaf ze toe dat ze al sinds de zomer van 2019 daar werkte, aanvankelijk 8 uur per week, maar later fulltime. Het ministerie van Buitenlandse Zaken zag dit als ernstig plichtsverzuim en ontsloeg haar direct. Hierdoor kon de vrouw geen aanspraak maken op een ontslagvergoeding en evenmin op een ww-uitkering.
Twee banen
In Nederland mag je in principe twee banen hebben, mits dit geen conflict veroorzaakt met de verplichtingen die je hebt bij je werkgevers. Het is belangrijk om eventuele nevenactiviteiten te melden aan je werkgever(s) of uitzendbureau, vooral als dit van invloed kan zijn op je beschikbaarheid, prestaties of integriteit. Sommige arbeidscontracten kunnen echter clausules bevatten die exclusiviteit vereisen of het verrichten van nevenactiviteiten beperken, dus het is altijd verstandig om de contractuele voorwaarden goed door te nemen en te bespreken met je werkgever(s) of uitzendbureau.
Wat zijn de mogelijkheden?
In situaties waarin een medewerker of flexwerker een tweede baan heeft zonder dit te melden, kan een uitzendbureau verschillende maatregelen overwegen. Ten eerste is het belangrijk om heldere contractuele voorwaarden te stellen bij aanvang van het dienstverband. Voorwaarden waarin exclusiviteit en de plicht om andere werkzaamheden te melden worden benadrukt. Regelmatige communicatie en evaluaties met flexwerkers helpen om op de hoogte te blijven van eventuele veranderingen in hun werk- en levenssituatie.
Daarnaast kunnen er controlemechanismen geïmplementeerd worden, zoals verificatie bij de opdrachtgever of directe inspectie. Dit om te waarborgen dat de flexwerker exclusief beschikbaar is voor de overeengekomen werkzaamheden. Bij schending van contractuele afspraken over het melden van nevenactiviteiten kan er overgegaan worden tot juridische stappen. Deze kunnen variëren van waarschuwingen tot beëindiging van de arbeidsrelatie. Dit laatste is afhankelijk van de ernst van de situatie en geldende wetgeving.
Preventie is essentieel
Door een helder beleid te voeren en regelmatig audits uit te voeren kan men optreden om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen. Deze benaderingen helpen om de integriteit van hun dienstverlening te handhaven en risico’s te minimaliseren bij mogelijk dubbele werkzaamheden. Mocht je hier zelf niet uitkomen of opzoek zijn naar meer informatie over dit soort situaties? Dan is het raadzaam om een backoffice ondersteuner te raadplegen.